In 2013 heb ik een Bijzen aluminium mast 3 x7m opgehaald bij iemand die hem niet mocht plaatsen
Gemeente Oss dat zegt misschien al genoeg..
Pas in 2018 heb ik hem geplaatst had ik veel eerder moeten doen.
Gemeente Oss dat zegt misschien al genoeg..
Pas in 2018 heb ik hem geplaatst had ik veel eerder moeten doen.
Mooie mast, mijn xyl vond hem zelfs mooi.
Hij is licht, de 3 delen wegen 235kg het vaste deel 102kg dus het te lieren gedeelte weegt
slechts 133kg + ca 50kg rotor + antennes etc. De elektrische lier is wel erg zwaar 30kg misschien wel maar die zit onder
Antenne 3ele Steppir 19kG + G2500DXC rotor: 3.6kg + rotorbuis 12 kg + kabels 10kg
+ 5/7 ele 6m beam. ongeveer 50kg
Je moet niet te dichtbij kijken, dan valt op dat het Aluminium lastwerk heel slordig is gedaan, scherpe bramen aan de lassen waar kabels door kunnen worden beschadigd of haken
Er is zeer ! weinig ruimte voor de rotor een YAESU G2500DX past net maar dan ook net met beetje buigen van kruisverband.
Het Rotor platform kan wel een meter hoger dat geeft meer buislengte boven het zit nu op 3.5 meter van het toplager.
Er is zeer ! weinig ruimte voor de rotor een YAESU G2500DX past net maar dan ook net met beetje buigen van kruisverband.
Het Rotor platform kan wel een meter hoger dat geeft meer buislengte boven het zit nu op 3.5 meter van het toplager.
Dat platform moet precies op de goede hoogte zitten met het dikke gedeelte van van de rotor bij een opening van de kruisverband en niet zoals nu precies verkeerd. Ik zou voor het bepalen van de positie een model gebruiken van het zwaarste type rotor wat nog past en dat zijn er niet zo veel denk ik.
G2500DX past nauwelijks met een bochtje in de spijl.... |
Het top-lager is een kunststof bus met een boring 50mm. Muurvast in de buis geperst met 3 stelbouten die hebben zo geen functie, misschien zonder dit top lager wel of met een ander type glijlager dan zou een 60mm rotorbuis toch passen
Je zou zeggen neem de grootste buismaat 65mm die maximaal in rotoren past.
Moest deze bus eruit hameren, met zware massieve scharnier stang als ram lukte dat, de staaf toch nog nuttig.. En de boring groter gemaakt met de randen wat afgerond.
Heel sterk nylon op een goede draaibank gaat dat.
Toplager algemeen: Rotoren dragen gemakkelijk het gewicht van de zwaarste antennes
300kg voor de G2800DXC die kan zelfs deze hele mast mét antennes tillen, de lichte KR400 nog 200kg Een rotor top-lager hoeft dus alleen radiale kracht op te vangen. Het gebruikte krans-lager geeft onnodig problemen als het vet in de loop der jaren hard word . Een glijlager is beter.
De mast oplieren, het bovenste lichtste deel gaat eerst. Liever eerst het midden deel en dan het dunne top deel lijkt me . Dat is lastig maar de 2 delen synchrone omhoog kan door de lierkabel van de bovenste sectie te scheiden. Het boven deel word dan in een aparte kabel-lus door het midden deel omhoog geduwd. Dat is nog te doen, achteraf is dat natuurlijk lastiger.
Versa-Tower heeft een apart rotor top deel waardoor de rotor buiten het het lier bare deel blijft en breder kan zijn zijn dan de mast. Nadeel is dat die rotor sectie boven de mast blijft in de laagste stand.
Dat is ter vergelijk, de Versa-Tower is (wel) goed uitgedacht slank maar zwaar 280kg 3 delen 16M20
ca 60kg zwaarder dan de Aluminium mast.
Dan de driehoek grondplaat. Boring posities zijn raadselachtig 4 gaten vlak bij elkaar in het midden M30
Op de hoeken de beste positie voor de ankers past M20 hoe bredere de basis des te kleiner de krachten op de grondplaat.
M20 is sterk genoeg maar ik zou 4 M20 gebruiken 2 M20 bij de kantel bok daar komt de grootste kracht bij het neerlaten met kantelpunt op de bodemplaat. Ik schat 1200kg trekkracht
8m x 1/2 mastgewicht + de top belasting van antenne en rotor systeem 1200kg/m aan de voet ca 1m arm.
De driehoekige grondplaat zou geen scherpe punten moeten hebben maar afgevlakt en bij de kantel zuil iets breder zodat daar 2x M20 ankers passen
De zware zuil zou ook een kantel scharnier kunnen hebben zodat het oprichten ervan te doen is
Want 3m zwaar profiel balk til je niet zo maar op , en dat is ook te gevaarlijk ongecontroleerd.
Met een soort scharnier geïmproviseerd met 2 harp sluitingen was het een makkie en veilig!
Scheelt de helft van het gewicht.
Met een voet kantelpunt treed de de grootste kracht op bij het kantelen als de mast net van de grond is.
Dan zie ik de dikke staaldraad aardig op spanning komen , die zit met een vrij korte strip aan de mast gelast . Waarom daar nu weer zo'n korte strip op het punt van de mast waar de grootste kracht komt.
Het zal toch wel berekend zijn??? ik heb mijn twijfels nu.. ik heb een extra staalkabel lus erbij gezet
En de rvs handlier voor het kantelen is mooi groot en sterk maar de ratel is erg luid.
Een probleem bij opstelling in een woonwijk de hele buurt heeft er last van.
Laatst kreeg ik een alarmerend bericht van Gerben PG5M, zijn mast was tijdens neerlaten ingestort.
Oorzaak, het onderste kabel wiel van kunststof was van de as gelopen.
Is niet geborgd! ze kan zo van de lagers aflopen, met desastreuze gevolgen.
Alle kabel wielen zijn van sterk nylon de belasting is niet extreem. Behalve op het wiel voor het kantelen zijn de krachten gering.
Gelijk gecontroleerd, hier was alles nog wel op zijn plaats, hoewel de M20 bout net te kort was voor de zelf borging...
Ik had bij de opbouw gezien dat deze M20 te ruim in de boring zat en daar een busje als opvulling gebruikt. Misschien is het bij Gerben verder gaan uit-lubberen de lagers kunnen gaan roesten daar moet Vaseline in .
De beschadigde mast, roestige lagers de poelie is er af, zonder borging dus... |
na aanpassing die klodder is een las... |
VHF Design 144 LNA QRO is inmiddels gerepareerd en weer in de mast
De eBay ATF53189 vervanger lijkt oké
En een GBLC03 aan de ingang moet meer ESD bescherming bieden
rechts van de in-gang spoel de ATF53189 de GBLC03 onder de spoel voor de C naar gnd. |
Comments
Zo te zien was jouw mast toen je hem haalde ook niet echt nieuw. Ik vermoed dat het al een behoorlijk oud exemplaar is ...
Groeten, Enno / PF5X
Jaap