Vanmiddag zou ik de mobiele Versa mast omlaag brengen de Steppir eruit.
De mast gaat in de RSGB 4M contest gebruikt worden dit weekeinde en daarna nog eens in de Juni 6M contest.
Het waaide wel wat . Ik had 2 tuien voor en achter aan de Steppir boom hij kon vrij draaien om de rotor niet te belasten. Had de Versa op de laagste stand gedraaid toen de Steppir wel heel erg scheef ging hangen.
Voor dat ik iets kon doen knikte de rotorbuis geheel de Steppir viel omlaag...
Kabel Tireps sprongen eraf kwam op een vlierboompje terecht de elementen stonden krom.
Enorm schrikken. Stront mazzel niets kapot beetje schrammen op de glasvezel buizen.
Zelfs de coax en stuurkabel onbeschadigd. Alleen het 6m element wat krom.
Gelukkig was de mast op de laagste stand en was ik er bij. Dit had heel anders kunnen aflopen.
De oorzaak: de alu rotorbuis was half doorgezaagd door de U beugels die niet geheel vast waren gemaakt opzettelijk omdat deze rotor niet meedraait maar blokkeert en te licht is voor de Steppir.
De voortdurende draaiingen in de wind hebben de buis perfect door gezaagd..
Haast definitief omlaag dus ..
Bij demontage bleken de rubber tules ook bij mij gescheurd te zijn maar nog geen inwater sporen.
While I just winched down the Versa tower to dismantle the antenna.
The Steppir suddenly was hanging very skewed and then immediate collapsed down when rotor pipe broke.
The U clamps had sawn the pipe half way by the constant turning in the winds.
No damage but a few scratches!
I was a lucky bastard that this did not happen in the high position
I have seen WSPR became of interest to the 6m community on the KST chatbox
For 50MHz TEP propagation mode finally!
TEP here in JO33 only with ES extension in May June it could happen.
But those TEP signals sometimes are very weak and could be very well decoded by WSPR I guess.
The last decodes on the Steppir with half sawn top pipe... 28 was good
de laatste 12uur 28MHz WSPR decodes de band was weer helemaal oké.. opvallend late decodes door VK7AB ook met 1W later lukte het.
De mast gaat in de RSGB 4M contest gebruikt worden dit weekeinde en daarna nog eens in de Juni 6M contest.
Het waaide wel wat . Ik had 2 tuien voor en achter aan de Steppir boom hij kon vrij draaien om de rotor niet te belasten. Had de Versa op de laagste stand gedraaid toen de Steppir wel heel erg scheef ging hangen.
Voor dat ik iets kon doen knikte de rotorbuis geheel de Steppir viel omlaag...
Kabel Tireps sprongen eraf kwam op een vlierboompje terecht de elementen stonden krom.
Enorm schrikken. Stront mazzel niets kapot beetje schrammen op de glasvezel buizen.
Zelfs de coax en stuurkabel onbeschadigd. Alleen het 6m element wat krom.
Gelukkig was de mast op de laagste stand en was ik er bij. Dit had heel anders kunnen aflopen.
De oorzaak: de alu rotorbuis was half doorgezaagd door de U beugels die niet geheel vast waren gemaakt opzettelijk omdat deze rotor niet meedraait maar blokkeert en te licht is voor de Steppir.
De voortdurende draaiingen in de wind hebben de buis perfect door gezaagd..
Haast definitief omlaag dus ..
Bij demontage bleken de rubber tules ook bij mij gescheurd te zijn maar nog geen inwater sporen.
While I just winched down the Versa tower to dismantle the antenna.
The Steppir suddenly was hanging very skewed and then immediate collapsed down when rotor pipe broke.
The U clamps had sawn the pipe half way by the constant turning in the winds.
No damage but a few scratches!
I was a lucky bastard that this did not happen in the high position
I have seen WSPR became of interest to the 6m community on the KST chatbox
For 50MHz TEP propagation mode finally!
TEP here in JO33 only with ES extension in May June it could happen.
But those TEP signals sometimes are very weak and could be very well decoded by WSPR I guess.
The last decodes on the Steppir with half sawn top pipe... 28 was good
de laatste 12uur 28MHz WSPR decodes de band was weer helemaal oké.. opvallend late decodes door VK7AB ook met 1W later lukte het.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Comments