Skip to main content

BIJZEN mast en ontwerp fouten.

In 2013 heb ik een Bijzen aluminium mast 3 x7m  opgehaald  bij iemand die hem niet mocht plaatsen
Gemeente Oss  dat zegt misschien al genoeg..
Pas in 2018 heb ik hem geplaatst had ik veel eerder moeten doen.
Mooie mast, mijn xyl vond hem zelfs mooi.
Hij is licht, de 3 delen wegen  235kg  het vaste deel 102kg dus het te lieren gedeelte weegt 
 slechts 133kg + ca 50kg rotor + antennes etc.  De elektrische lier is wel erg zwaar 30kg misschien wel maar die zit onder   
Antenne  3ele Steppir  19kG  +  G2500DXC rotor: 3.6kg  + rotorbuis 12 kg  +  kabels 10kg 
+ 5/7 ele 6m beam. ongeveer 50kg
Je moet niet te dichtbij  kijken, dan valt op dat het Aluminium lastwerk heel slordig is gedaan, scherpe bramen aan de lassen waar kabels door kunnen worden beschadigd of haken
Er is zeer ! weinig ruimte voor de rotor een YAESU G2500DX past net maar dan ook net  met beetje buigen van  kruisverband.
Het Rotor platform kan wel een meter hoger dat geeft meer  buislengte boven het zit nu op 3.5 meter van het toplager. 
Dat platform moet precies op de goede hoogte zitten met het dikke gedeelte van van de rotor bij een opening van de kruisverband  en niet zoals nu precies verkeerd. Ik zou voor het bepalen van de positie een  model gebruiken van het zwaarste type rotor wat nog past en dat zijn er niet zo veel denk ik.
G2500DX past nauwelijks met een bochtje in de spijl....  


Het top-lager is een kunststof bus met een boring 50mm.  Muurvast in de buis geperst  met 3 stelbouten die hebben zo geen functie, misschien zonder dit top lager wel of met een ander type glijlager dan zou een 60mm rotorbuis toch passen 
Je zou zeggen neem de grootste buismaat 65mm  die maximaal in rotoren past.
Moest deze bus eruit hameren, met zware massieve scharnier stang als ram lukte dat, de staaf toch nog nuttig..  En de  boring groter gemaakt met de randen wat afgerond.
Heel sterk nylon op een goede draaibank gaat dat.
Toplager algemeen: Rotoren dragen gemakkelijk het gewicht van de zwaarste antennes 
300kg voor de G2800DXC die kan zelfs deze hele mast mét antennes tillen, de lichte KR400 nog 200kg Een rotor top-lager hoeft dus alleen radiale kracht op te vangen. Het gebruikte krans-lager geeft onnodig problemen als het vet in de loop der jaren hard word . Een glijlager is beter.  
De mast oplieren, het bovenste lichtste deel gaat eerst. Liever eerst het midden deel en dan het dunne top deel lijkt me . Dat is lastig maar de 2 delen synchrone omhoog kan door de lierkabel van de bovenste sectie te scheiden. Het boven deel word dan in een aparte kabel-lus door het midden deel omhoog geduwd. Dat is nog te doen, achteraf is dat natuurlijk lastiger.
Versa-Tower heeft een apart rotor top deel waardoor de rotor buiten het het lier bare deel blijft en  breder kan zijn zijn dan de mast. Nadeel is dat die rotor sectie boven de mast blijft in de laagste stand.
Dat is ter vergelijk, de Versa-Tower is (wel) goed uitgedacht slank maar zwaar 280kg 3 delen 16M20
  ca 60kg zwaarder dan de Aluminium mast.
Dan de driehoek grondplaat. Boring posities zijn raadselachtig   4 gaten vlak bij elkaar in het midden M30
Op de  hoeken de beste positie voor de ankers past M20  hoe bredere de basis des te kleiner de krachten op de grondplaat. 
M20 is sterk  genoeg  maar ik zou 4 M20 gebruiken 2 M20  bij de kantel bok daar komt de grootste kracht bij het neerlaten met kantelpunt op de bodemplaat.   Ik schat 1200kg trekkracht  
 8m x 1/2 mastgewicht + de top belasting van antenne en rotor systeem  1200kg/m  aan de voet ca 1m arm.
De driehoekige grondplaat zou geen scherpe punten moeten hebben  maar afgevlakt en bij de kantel  zuil iets breder zodat daar 2x M20 ankers passen
De zware zuil zou ook een  kantel scharnier kunnen hebben zodat  het oprichten ervan te doen is
Want  3m zwaar profiel balk til je niet zo maar op , en dat is ook te gevaarlijk ongecontroleerd.  
Met een soort scharnier geïmproviseerd met 2 harp sluitingen was het een makkie  en veilig!
Scheelt de helft van het gewicht.
Met een voet kantelpunt treed de de grootste kracht op bij het kantelen als de mast net van de grond is.
Dan zie ik de dikke staaldraad aardig op spanning komen , die zit met een vrij korte strip aan de mast gelast . Waarom daar nu weer zo'n korte strip op het punt van de mast waar de grootste kracht komt.
Het zal toch wel berekend zijn??? ik heb mijn twijfels  nu.. ik heb een extra staalkabel lus erbij gezet
En de rvs handlier voor het kantelen is mooi groot en sterk maar de ratel is erg luid.
Een probleem bij opstelling in een woonwijk de hele buurt heeft er last van.


Laatst kreeg ik een alarmerende bericht van PG5M, zijn mast was tijdens neerlaten ingestort.
Oorzaak, het onderste kabel wiel van kunststof was van de as gelopen.
Is niet geborgd! ze kan zo van de lagers aflopen, met desastreuze gevolgen.
Alle kabel wielen zijn van sterk nylon  de belasting is niet extreem. Behalve op het wiel voor het kantelen zijn de krachten gering.
Ik heb de mast gelijk  omlaag gelaten en een oplossing bedacht.
PG5M bedankt voor de waarschuwing!
Hier was alles nog wel op zijn plaats, hoewel de M20 bout net te kort was voor de zelf borging...
Ik had bij de opbouw gezien dat deze M20 te ruim in de boring zat en daar een busje als opvulling gebruikt. Misschien is het bij Gerben verder gaan uit-lubberen de lagers kunnen gaan roesten daar moet  Vaseline in . 

De beschadigde mast, roestige lagers de poelie is er af, zonder borging dus...

Lager wiel geborgd. Er is max 15mm ruimte tussen wiel en mast frame.Daarom moest de M20 kop 5mm aan onder zijde afgedraaid zodat de resterende 5mm boutkop vlak ligt met de katrol.  Een M8 tapgat in de M20 Nu steekt de M20 diep genoeg voor de borgmoer. De M8 moet verzonken zijn om vrij te blijven van de kruisverbindingen er is weinig vrijloop vooral in onderste stand. Ik heb een slotbout M8 waar een schroef sleuf in is gemaakt. Maar een M8 verzonken in-bus type lijkt de juiste.  op foto een normale bout die bleek nog aan te lopen
  

na aanpassing die klodder  is een las...

scherpe hoeken vreemd boorplan  kantel "scharnier" niet goed uitgelijnd ...lastig dan moet je de massieve RVS staaf erin beuken???  Moest een iets dunnere dikwandige buis  gebruiken. Waarom een massieve RSV 20mm staaf op een aluminium deur type scharnier? Heeft de heer Bijzen op zijn Aluminium fiets misschien ook een massief stalen zadelpen??  De ronde schraag buizen moeten goed geborgd worden met zelf borgende ringen lastig ook verschillende maten onder M20  boven M16 .. de bouten kunnen loswerken ik had er geen borgringen bij en die buizen zijn erg zwaar. Dus gevaarlijk.
 Bijzen is overgenomen door Wind, de website ziet er heel goed uit. WIND heeft dit lager standaard in een kooi hoorde ik.
  
===============================================================
VHF Design  144 LNA QRO is inmiddels gerepareerd en weer in de mast
De eBay ATF53189  vervanger lijkt oké
En een GBLC03 aan de ingang moet meer ESD bescherming bieden
rechts van de in-gang spoel de ATF53189  de GBLC03 onder de spoel voor de C naar gnd.
  


 

 

Comments

PE4BAS, Bas said…
Pulleys van kunststof??? Dat is vragen om problemen. Of lees ik het verkeerd? Hoop niet dat je meer problemen krijgt met de mast. Volgens mij bestaat de firma Bijzen niet meer. Hoop niet dat het een gevolg van slecht design is geweest. Ik houd het maar gewoon bij de versatower. Die worden ook niet meer gemaakt maar zijn bijna onverwoestbaar. Die van mij is denk ik al 50 jaar oud. 73, Bas
Enno - PF5X said…
Hey Jaap, zie deze post nu pas. Ik heb, toen ik nog in Malden woonde, ook zo'n mast gehad. Idd slordig/slecht laswerk (toen ik de mast afbrak, bleek de las van de beugel die om de bovenste poelie zit volledig doorgescheurd). Maar de poelies waren wel met een extra moer geborgd en eea. was ook van RVS (dus ik had niet zoveel last van roest). Good-old Bijzen was een beetje van het ruige gooi-en-smijt werk ... maar hij heeft mijn mast wel redelijk geserviced in al die jaren.
Zo te zien was jouw mast toen je hem haalde ook niet echt nieuw. Ik vermoed dat het al een behoorlijk oud exemplaar is ...

Groeten, Enno / PF5X
pa0o said…
dank je voor reactie
Jaap

Archive

Show more

Popular posts from this blog

2011-01-22 DIAMOND 2m 70cm 1m30 Colinear inside

Having relative poor signals on the local 70cm / 2m channels using this X50 Diamond collinear 70/2  1m antenna at a height of 25m. I needed to investigate what could be wrong. Measuring the cable only 3W is left for the antenna of the 10W 435MHz output from a IC451E The cable is 30m type H100 Z50 10mm outside diameter it is semi air-spaced but has an impossible 4mm² solid CU inner conductor not much air left. I preferred the H43 Z75 cable having lower loss and mechanical better ratio in conductor size. My antenna uses SO239 connector UHF type semi air spaced isolator.  3W should be enough for a comfortable noise free FM signal. But only 27km away at PA0A the signal is weak too weak something must be wrong? I made a simple reference dipole of 2x17cm CU wire. With this dipole the signals where totally worse. So the Diamond does work? I got curious to look inside. Maybe moisture penetration degraded the antenna. This  antenna is rainwater close in its normal vertical mounting posit

SPF5189z Low noise preamp 23cm

 14-4-2018 updated Above the low noise  preamp 50 - 4GHz    ebay  6€ Tested  2 small porto antennas 1 Baofeng UV antenna left   2nd best signal on PI2NOS 2 eBay DIAMONDSRH805S  wide band 144/432/1200  it works for its size as expected 3 piece of wire :   best signal in the setup... Unit under test at workbench. It was stable  50mA  at 5V   few days,  but sudden the current went up to 100mA And i could  no longer adjust it with the negative bias Voltage. The - Voltage went to zero and the SPF input port became low Z. This SPF5189z was broken  no oscillations, no input overload just it broke while i was receiving the PI2NOS 430.125 using a small antenna at the workbench. The specs of  SPF5189z  say it has an internal circuit  regulating the bias current. Replaced . again   with an other of the 5 spare SPF i have. The new one again could be adjusted at 50mA  5V  The current raises to 150mA  when removing the  negative gate voltage. Where is that internal bias cir