Skip to main content

ENVIVO Dual Band wifi repeater + AC

 ENVIVO router aangeschaft     Aldi  15€
 Geen geld voor een dualband    2.4G  5GHz  dacht ik.
Type ENV-1354   AC750   een nieuw model
Klein wit past in stopcontact  mooie vormgeving
2 UTP rj45  aansluitingen  LAN   en WLAN/LAN
Ik hoopte hiermee als repeater de storende S-UTP kabel te kunnen vervangen.
In tegenstelling tot de verhalen vind ik de NL gebruiksaanwijzing en functies duidelijk.
Er is een heel klein keuze schakelaartje aan de onderkant voor mode Router of AP repeater.
Draadloos inloggen  op 192.168.10.1   of  http://ap.setup
repeater mode kiezen  ( alleen zichtbaar als dus dat superkleine schakelaartje op repeater staat)
dan zoekt de repeater naar routers binnen bereik.
Mijn Experiabox van KPN verbinden ging zonder probleem.
Daarna was de experiabox  in Wlan 3x zichtbaar   2.4G en 5G  en direct.

Dat was vlot  maar er was toch een probleem
(.. het zal toch ook eens gewoon goed werken..)
Ik kon zowel met de 2.4G als de 5G verbinden maar beperkt zonder I-net.
Na reboot van de experiabox  had ik even internet toegang via de ENV1354
Maar dat duurde niet lang vrij snel was internet toegang weer weg.
Rechtstreeks verbinden met de Experiabox gaf wel internet toegang.
Via  repeater alleen beperkte toegang zonder internet.
Na nog wat gezoek en gereset  heb ik het opgegeven.
 Die repeater werkt niet geen idee  verplaatsen hielp ook niet.
Misschien is het doordat er al een repeater verbonden is, een TP-link en mag er maar 1 zijn?

Het blijkt dat veel WLAN apparatuur onbetrouwbaar werkt, beetje speelgoed.
Jammer maar helaas hij kan retour naar de Aldi tenzij er nog een oplossing is??

Maar heb een TP-link repeater in bedrijf  die werkt ok
ik hoefde hem al een lange tijd niet te rebooten en dat al heel wat op WLAN gebied.

Ik heb nu 3 W-routers bekabeld verbonden dat werkt wel maar die kabels geven radiostoringen.
Ook al zijn ze shielded-utp  het blijft een hoop radio storingen geven als digi ruis over en heel breed radio spectrum.
W-LAN geeft geen storingen op korte golf en VHF frequenties.
Naast het eigen 2.4GHz signaal is er geen "digitroep" die
wel bij kabels uitgestraald wordt.
Raar maar waar een draadloze WLAN geeft minder ongewenste RF storing dan een bekabelde.
Alweer constateer ik dat de wet van het omgekeerde van toepassing is.
Het zijn geen sterke stoorsignalen de FM radio zal niet gauw gestoord worden maar voor gevoelige ontvangst is het veel.


Ik heb nog een Eminent Wlan router EM4570 dat is ook een goede stabiele W-LAN router
Die heeft de mogelijkheid als versterker te kunnen werken dat heb ik nog niet geprobeerd.
Elke aanpassing die ik tot nu toe deed bij in de Eminent had tot gevolg dat hij niet meer werkte.
Een harde reset was nodig de router staat buiten er zitten "derden" op aangesloten.

In de repeater mode lever je WLAN snelheid in word er gezegd.
Dat kan ik me voorstellen  maar bij een dualband misschien niet.
Omdat er 2 banden beschikbaar zijn  de 5G voor de verbinding tussen repeater en PC/tablet/phone
en de 2.4G voor de link tussen repeater en gekoppelde wlan.
Lijkt me dat zo de bandbreedte niet word beperkt.

Om van de digi RFI  af te komen is de beste oplossing optical fibre  verbindingen  maar die zijn beperkt in lengte tot ca 15m  voor Plastic Optical Fibre POF
Dus op de POF kom ik er niet.  Glasfibre  gaat natuurlijk veel verder maar daarvoor  zijn speciale technieken nodig om deze op lengte te maken met speciale connectoren.

Ik zal toch de Eminent als versterker moeten schakelen.
In de beschrijving wordt zoiets meestal eenvoudig voorgesteld.
Maar vaak zijn er kleine maar belangrijke dingetjes niet vermeld waardoor het uiteindelijk toch lastiger blijkt of niet werkt zoals gedacht.
Het handboek van de Eminent is heel uitgebreid met zorg gemaakt.
Er zijn vele functies die worden beschreven afzonderlijk maar  uiteindelijk moet je experimenteren
want op de effecten die deze keuzes hebben word verder niet ingegaan.

Om deze EMINENT als signaal versterker = repeater? te gebruiken is er in het handboek een afschrikwekkende pagina's lange beschrijving.
Beide routers op het zelfde kanaal en zelfde beveiliging type.
Onduidelijk ook wat er met versterker mode nu word bedoeld?
Een repeater brengt het bereik naar een grotere dubbele afstand maar het is geen versterker want het RF vermogen word niet versterkt. Zou Eminent  met versterker repeater of relais mode bedoelen?

Zo moeilijk mag het toch ook niet zijn?
1 Schakel in repeater mode
2  laat de router zoeken naar de verbindings partner.
3  Connect met pswd    en klaar zou het moeten zijn...

we zoeken verder

     

Comments

PE4BAS, Bas said…
Ja Jaap, heb ook zoiets aangeschaft een tijd geleden bij de Aldi. Onze tablet werkt er 100 procent op en de laptops ook. Echter mijn desktop kan er geen automatisch verbinding mee maken. Wat ik ook probeer, ik moet elke keer handmatig inloggen. Weg met dat ding maar weer. Met de experiabox geen probleem uiteraard. 73, Bas
podiboq said…
Mijn ervaring ermee is dat zodra je het ook echt instelt als repeater (dus de AP namen precies zo overneemt als van je hoofd AP) en de kanalen ook op dezelfde frequenties zet, je clients naadloos gaan hoppen van de router en repeater.

Met andere woorden, werkt zoals verwacht mag worden.

Archive

Show more

Popular posts from this blog

2011-01-22 DIAMOND 2m 70cm 1m30 Colinear inside

Having relative poor signals on the local 70cm / 2m channels using this X50 Diamond collinear 70/2  1m antenna at a height of 25m. I needed to investigate what could be wrong. Measuring the cable only 3W is left for the antenna of the 10W 435MHz output from a IC451E The cable is 30m type H100 Z50 10mm outside diameter it is semi air-spaced but has an impossible 4mm² solid CU inner conductor not much air left. I preferred the H43 Z75 cable having lower loss and mechanical better ratio in conductor size. My antenna uses SO239 connector UHF type semi air spaced isolator.  3W should be enough for a comfortable noise free FM signal. But only 27km away at PA0A the signal is weak too weak something must be wrong? I made a simple reference dipole of 2x17cm CU wire. With this dipole the signals where totally worse. So the Diamond does work? I got curious to look inside. Maybe moisture penetration degraded the antenna. This  antenna is rainwater close in its normal vertical mounting posit

SPF5189z Low noise preamp 23cm

 14-4-2018 updated Above the low noise  preamp 50 - 4GHz    ebay  6€ Tested  2 small porto antennas 1 Baofeng UV antenna left   2nd best signal on PI2NOS 2 eBay DIAMONDSRH805S  wide band 144/432/1200  it works for its size as expected 3 piece of wire :   best signal in the setup... Unit under test at workbench. It was stable  50mA  at 5V   few days,  but sudden the current went up to 100mA And i could  no longer adjust it with the negative bias Voltage. The - Voltage went to zero and the SPF input port became low Z. This SPF5189z was broken  no oscillations, no input overload just it broke while i was receiving the PI2NOS 430.125 using a small antenna at the workbench. The specs of  SPF5189z  say it has an internal circuit  regulating the bias current. Replaced . again   with an other of the 5 spare SPF i have. The new one again could be adjusted at 50mA  5V  The current raises to 150mA  when removing the  negative gate voltage. Where is that internal bias cir

BIJZEN mast en ontwerp fouten.

In 2013 heb ik een Bijzen aluminium mast 3 x7m  opgehaald  bij iemand die hem niet mocht plaatsen Gemeente Oss  dat zegt misschien al genoeg.. Pas in 2018 heb ik hem geplaatst had ik veel eerder moeten doen. Mooie mast, mijn xyl vond hem zelfs mooi. Hij is licht, de 3 delen wegen  235kg  het vaste deel 102kg dus het te lieren gedeelte weegt   slechts 133kg + ca 50kg rotor + antennes etc.  De elektrische lier is wel erg zwaar 30kg misschien wel maar die zit onder    Antenne  3ele Steppir  19kG  +  G2500DXC rotor: 3.6kg  + rotorbuis 12 kg  +  kabels 10kg  + 5/7 ele 6m beam. ongeveer 50kg Je moet niet te dichtbij  kijken, dan valt op dat het Aluminium lastwerk heel slordig is gedaan, scherpe bramen aan de lassen waar kabels door kunnen worden beschadigd of haken Er is zeer ! weinig ruimte voor de rotor een YAESU G2500DX past net maar dan ook net  met beetje buigen van  kruisverband. Het Rotor platform kan wel een meter hoger dat geeft meer  buislengte boven het zit nu op 3.5 meter van het