Skip to main content

LOTW doet weer. en auto perikelen.

LOTW  was op 1 januari niet meer in staat logs te ontvangen
Eerst weer het certificaat vernieuwen.
gisteren kwam via mail de TQ6 binnen  zodat ik weer verder kon met LOTW

Eenvoudig is anders maar uiteindelijk lukt het wel weer




LOTW TQSL.. 
 Het is niet zo moeilijk als een lamp vervangen in een Toyota Yaris gelukkig.

Met het heersende  noodweer kan ik de HF antenne niet inspecteren er zit wat los.
De Beverage  bi-directioneel maken gaat ook niet met dit weer en ik wacht nog steeds op de BN73-204 hi AL kerntjes via I-net besteld
 Op de radio is niet veel opwindend's te beleven.

Behalve  vanochtend  ZL via lange pad ( want de noordelijke route is daglicht)
dus voor ons is het  600km verder dan voor de G's  en niet omgekeerd!

 afstand +600km  ruim 19000 km met 5Watt op 80m
 2015-01-11 07:28  PA0O  3.594049  -11  0  JO33hg  5  ZL4OL  RE54gg  18588  61 
 2015-01-11 07:32  PA0O  3.594049  -6  0  JO33hg  5  ZL4OL  RE54gg  18588  61 
 2015-01-11 07:44  PA0O  3.594049  -8  0  JO33hg  5  ZL4OL  RE54gg  18588  61 
 2015-01-11 08:14  PA0O  3.594049  -25  0  JO33hg  5  ZL4OL  RE54gg  18588  61 

LONGPATH ZL4OL  19000+ km

 Autos' daar was ook werk aan.

Ik wilde een Action slimme achteruitrijlamp plaatsen een type dat licht geeft plus een piepsignaal dat leek me wel veilig . Maar de Toyota accepteerde deze lamp niet  zit goed in de fitting maar geen licht en  ook geen geluid.
Getest op 12V  werkte de lamp oké . Wel polariteit gevoelig voor het piepsignaal.

Toen glipte de lamp + voet uit mijn hand en viel in de holle "spouw"  van de carrosserie heel fijn!
Daar kun je normaal gesproken niet meer bij zonder de halve kofferbak te demonteren!
Hoe bedenken ze zoiets doms bij TOYOTA  de managers wisselen zelf zeker nooit een lampje.

De achterlamp is per ongeluk  wel goed toegankelijk maar zodanig gemonteerd dat alles wat valt gelijk diep in de kruipruimte van de carrosserie valt!
Dat lampje past ook niet in de TUCSON want deze achteruitrijlamp is een kleine steekfitting geen standaard bajonet.. .. Ja het is niet zo eenvoudig allemaal.

De YARIS heeft lampjes die alleen door een lilliputter monteur kunnen worden vervangen. Of je moet al de  carrosserie van de wielbak demonteren met een blikschaar openen  en dan weer lassen en spuiten.
Bij Toyota worden speciaal ratten getraind voor deze moeilijke ingrepen heb ik gehoord.

Bij mijn Hyundai Tucson heb weer een leuke Garage ervaring.
Ik werd vorig jaar geteisterd door een irritant huilend geluid achter, een resonantie, steeds de zelfde frequentie ca 800Hz  eerst af en toe kort maar steeds vaker.
Onafhankelijk van de snelheid  niet altijd aanwezig.
Met deze klacht naar de garage, een gerenommeerd  bedrijf zeg je Fiat dan zeg je B..t
Alles ok'e  lagers en remmen. Het zijn de banden was de diagnose.
Leek me heel vreemd want dan zou de rijsnelheid zeker invloed hebben.
Toen ik uiteindelijk zelf  keek bleek gewoon dat de remmen vast zaten en bovendien was een remblok glad versleten ik was er te lang mee doorgereden.
Het is ook heel simpel de remmen gangbaar maken. Op de krik wielen eraf. De remklauw met 2 bouten los maken.
Bij de ACTION  heb je voor  1Euro50  remmen spray misschien zou dat erop spuiten al voldoende zijn.
 Ik heb ze met Dasty 1Euro50   van Wibra gereinigd en beetje kopervet erop.

((Dasty is ook erg goed voor het reinigen van Verzilverde voorwerpen  voor de radio hobby zoals bv rolspoelen relays connectors etc.))

Via 123Autoparts   blokken voor 30 Euro  2x 2 stuks compleet inclusief 20% ( of is het alweer 22%?) en verzending!
Diezelfde blokken zijn bij de groothandel  65 Euro en dan moet je ze zelf nog ophalen ook.
Geen wonder dat de klandizie afneemt.  Een beetje meer betalen oke maar ruim 3dB meer...
En bij de Garage inclusief montage is zoiets vast wel  een kleine 200 Euro denk ik.
Maar de Garage daar zien ze me niet weer.  Die maken het het te bont.
Een grote beurt voor een auto die 5 jaar oud is   haast 1000 Euro  en dan heb je helemaal niets.
Geen nieuwe remblokken b.v.  Alleen maar goede olie vervangen door nog betere? olie
Ruitenwissers vervangen  en meer van die onzin.
Kortom alles zelf doen als je kunt ik heb er nu spijt van dat ik het niet gelijk zelf gedaan heb.
Maar mijn krik was  te laag voor de TUCSON  en ik dacht voor de zekerheid toch maar naar een echte garage dom dom !

En dan kom ik automatisch weer uit bij de politiek.
Die heeft er voor gezorgd dat alles in Nederland onbetaalbaar word.
Hoor Mark Rutte nog zeggen:  De mensen moeten meer uitgeven!
 Even vergeten dat de mensen die nog werken  al minstens 42%  van hun salaris rechtstreeks naar de bodemloze verkwistende op te grote voet levende overheid met het super geld over de balk jagende EU  circus  erachter overhevelen verplicht verkwisten dus.

Zonder regering 3 jaar heeft België het beter gedaan dan wij met !
Bij bedrijven gaat het mes er gelijk in als het financieel slechter gaat.. Maar onze overheid gaat op volle sterkte verder  wee de gene die in dit geoliede banen circuit wil ingrijpen.
Hoe het daar mee afloopt is bekend.

Behalve deze directe  financiële straf  komt daar overheen een dozijn andere belastingen.
Meestal voorzien van Frans klinkende  namen als het echt nergens op slaat.
Tantième Forfait  enz.

Meer geld over de balk gooien dan normaal belasting betalen kan gewoon niet!
Het wachten is nu op de accijns verhoging van de brandstof prijzen.
Door socialisten ook wel het afromen van voordeel of te verwachten voordeel genoemd ooit.
Door dat "we"?  ons hebben ingekocht met belastinggeld in b.v. de militaire vliegtuig industrie van de USA hoor je Obama niet meer zeggen dat Nederland in de lijst van Bananen republieken thuishoort.
Daarmee  heb ik niet gezegd dat ik tegen de JSF ben voor de duidelijkheid.

En wat te denken van goedkope winkel forfait! of  zelf reparatie forfait.
Voordeel uit eigen handigheid dat moet belast natuurlijk want mensen die dat niet kunnen  of er geen zin in hebben hebben dat voordeel niet!

Met de huidige belasting druk zijn we allemaal eigenlijk in dienst van de overheid want meer dan 50%  van je inkomen word door de overheid bepaald.
Dus we zijn allemaal ambtenaar.





Comments

PA2RF said…
Mooi verhaal. Vooral het autogedeelte. Ja die garageprijzen zijn gigantisch. Voor een grote onderhoudsbeurt koop je tegenwoordig een 2e hands autootje. Alle verhoudingen zijn weg. 73 Ron PA2RF
PE4BAS, Bas said…
Net wat Ron al zegt. Ik zit zelf in de reparatie en denk dat de hoge prijzen vooral bepaald worden door de gigantische uurlonen. Daarnaast gaan de prijzen van onderdelen soms wel een paar keer over de kop om het rendabel te maken. De verhoudingen zijn allang zoek. De weggooi maatschappij. Niet repareren maar een nieuwe kopen is vaak beter voor de portemonnee. Zelf een lamp vervangen is er bij sommige merken auto's al niet meer bij zonder een deel van het chassis te slopen. Hoe bedenken ze het. Maar over het algemeen moeten we toch niet klagen. Er zijn landen waar het beter is, maar het merendeel is een stuk slechter. 73, Bas

Archive

Show more

Popular posts from this blog

2011-01-22 DIAMOND 2m 70cm 1m30 Colinear inside

Having relative poor signals on the local 70cm / 2m channels using this X50 Diamond collinear 70/2  1m antenna at a height of 25m. I needed to investigate what could be wrong. Measuring the cable only 3W is left for the antenna of the 10W 435MHz output from a IC451E The cable is 30m type H100 Z50 10mm outside diameter it is semi air-spaced but has an impossible 4mm² solid CU inner conductor not much air left. I preferred the H43 Z75 cable having lower loss and mechanical better ratio in conductor size. My antenna uses SO239 connector UHF type semi air spaced isolator.  3W should be enough for a comfortable noise free FM signal. But only 27km away at PA0A the signal is weak too weak something must be wrong? I made a simple reference dipole of 2x17cm CU wire. With this dipole the signals where totally worse. So the Diamond does work? I got curious to look inside. Maybe moisture penetration degraded the antenna. This  antenna is rainwater close in its normal vertical mounting posit

SPF5189z Low noise preamp 23cm

 14-4-2018 updated Above the low noise  preamp 50 - 4GHz    ebay  6€ Tested  2 small porto antennas 1 Baofeng UV antenna left   2nd best signal on PI2NOS 2 eBay DIAMONDSRH805S  wide band 144/432/1200  it works for its size as expected 3 piece of wire :   best signal in the setup... Unit under test at workbench. It was stable  50mA  at 5V   few days,  but sudden the current went up to 100mA And i could  no longer adjust it with the negative bias Voltage. The - Voltage went to zero and the SPF input port became low Z. This SPF5189z was broken  no oscillations, no input overload just it broke while i was receiving the PI2NOS 430.125 using a small antenna at the workbench. The specs of  SPF5189z  say it has an internal circuit  regulating the bias current. Replaced . again   with an other of the 5 spare SPF i have. The new one again could be adjusted at 50mA  5V  The current raises to 150mA  when removing the  negative gate voltage. Where is that internal bias cir

BIJZEN mast en ontwerp fouten.

In 2013 heb ik een Bijzen aluminium mast 3 x7m  opgehaald  bij iemand die hem niet mocht plaatsen Gemeente Oss  dat zegt misschien al genoeg.. Pas in 2018 heb ik hem geplaatst had ik veel eerder moeten doen. Mooie mast, mijn xyl vond hem zelfs mooi. Hij is licht, de 3 delen wegen  235kg  het vaste deel 102kg dus het te lieren gedeelte weegt   slechts 133kg + ca 50kg rotor + antennes etc.  De elektrische lier is wel erg zwaar 30kg misschien wel maar die zit onder    Antenne  3ele Steppir  19kG  +  G2500DXC rotor: 3.6kg  + rotorbuis 12 kg  +  kabels 10kg  + 5/7 ele 6m beam. ongeveer 50kg Je moet niet te dichtbij  kijken, dan valt op dat het Aluminium lastwerk heel slordig is gedaan, scherpe bramen aan de lassen waar kabels door kunnen worden beschadigd of haken Er is zeer ! weinig ruimte voor de rotor een YAESU G2500DX past net maar dan ook net  met beetje buigen van  kruisverband. Het Rotor platform kan wel een meter hoger dat geeft meer  buislengte boven het zit nu op 3.5 meter van het